X
تبلیغات
رایتل

تست هوش

شنبه 2 اسفند 1393

فرم ١٩٦٠ آزمون استنفورد – بینه  

              این آزمون برای سنجش هوش کودکان ٢ ساله تا افراد بزرگسال تدوین شده است. در این آزمون مفهوم هوشبهر انحرافی به‌کار رفته است. هوشبهر انحرافی نمره­ استانداردی است که در آن میانگین برابر ١٠٠ و انحراف معیار ١٦ است. اگر هوشبهر کسی در این آزمون ١٠٠ یا نزدیک به آن باشد، بهنجار یا طبیعی و یا متوسط تلقی می­ شود. افراد عقب­ مانده­ی ذهنی دست‌کم دو انحراف معیار پایین­تر از میانگین و افراد سرآمد دست‌کم دو انحراف معیار بالاتر از میانگین نمره می­ گیرند. محتوای آزمون استنفورد – بینه شامل دو نوع سوال است: کلامی و غیر­کلامی.

            برای سنین ٢ تا 5/4 سالگی برای هر سن ١٢ سوال و برای سنین ٥ سال تمام تا ١4 سالگی برای هر سن ٦ سوال در نظر گرفته شده است. برای هر سن یک سوال ذخیره هم تدوین شده است. هرگاه ضمن اجرای آزمون، اجرای یکی از سوال­­ ها با اشکال روبرو شود و یا امکان اجرای یک سوال فراهم نباشد، به جای آن از سوال ذخیره استفاده می­ شود. در آزمون­های گروه­های سنی ٢ تا ٥/٤ سالگی، در ازای پاسخ درست به هر سوال یک ماه سن عقلی و در آزمون­ های گروه­های سنی ٥ تا ١٤ سال، در ازای پاسخ درست هر سوال دو ماه سن عقلی منظور می­ شود. سوال­ های آزمون افراد بزرگسال در ٤ سطح به شرح زیر تدوین شده ­اند:

  • آزمون بزرگسال متوسط: شامل ٨ سوال است که به پاسخ درست هر سوال دو ماه سن عقلی داده می­ شود، روی‌هم­رفته ١٦ماه.
  •  آزمون بزرگسال باهوش (سطح ١) شامل ٦ سوال است و به هر سوال ارزشی معادل ٤ ماه سن عقلی داده می­ شود، روی‌هم­رفته ٢٤ ماه.
  •  آزمون بزرگسال باهوش (سطح ٢) شامل ٦ سوال است و به هر سوال نمره‌ای برابر ٥ ماه سن عقلی داده می­ شود، روی‌هم‌رفته ٣٠ ماه.
  •  آزمون بزرگسال باهوش (سطح ٣) شامل ٦ سوال است و به هر سوال نمره‌ای برابر ٦ ماه سن عقلی تعلق می­ گیرد، روی‌هم‌رفته ٣٦ ماه.

                    در اینجا نمونه­ هایی از سوال­های آزمون استنفورد – بینه در سنین مختلف، مطرح می شود.

 

آزمون کودکان دو تا دو نیم ساله:

  • تشخیص اجزای بدن: تصویر یک کودک به آزمودنی نشان داده می‌شود. او باید ٤ مورد از اجزای بدن یعنی مو، دهان، پاها، دست­ها، گوش، بینی و چشم­ها را نشان دهد.
  • ساختن برج: آزمودنی باید بتواند با روی هم قرار دادن ٤ مکعب چوبی به ابعاد ٥/٢ سانتی متر یک برج بسازد.
  •  شناسایی اشیا: آزمودنی باید با دیدن ماکت اشیای زیر، ٥ مورد را شناسایی کرده آنها را نشان دهد: سگ، توپ، قطار، تختخواب، عروسک و قیچی.
  •  نام بردن اشیاء: آزمودنی باید با دیدن تصاویر بعضی از اشیا مانند هواپیما، تلفن، کلاه، توپ، درخت، کلید، اسب، چاقو، کتاب، کشتی، و ... نام آن­ها را بگوید.

آزمون کودکان ٣ و ٣/٥ ساله

  •  ساختن پل: آزمودنی باید بتواند از روی الگوی یک پل که توسط آزمایش ­کننده با مکعب های چوبی در حضور کودک ساخته می­ شود، یک پل بسازد.
  •  کشیدن از روی دایره: آزمودنی باید بتواند از روی یک دایره که به وی ارائه می‌شود، منحنی بسته­ای شبیه به یک دایره رسم کند.
  •  تکرار سه رقم: آزمودنی باید پس از گوش دادن به اعدادی که توسط آزمایش‌کننده خوانده می شود، آن­ها را بلافاصله به همان صورت تکرار کند. (١-٤-٦)، (٢-٥-٣)، (٧-٣-٨). یادآوری و تکرار یک مورد از سه مورد کافی است.
  •  جدا کردن دکمه­ ها: آزمودنی باید بتواند در ٢ دقیقه ٢٠ دکمه­ی کوچک سیاه و سفید را جدا کند و دکمه­ های هر رنگ را در یک جعبه­ کوچک جای دهد.
  •  درک و فهم: آزمودنی باید به یکی از ٢ سوال زیر درست پاسخ بدهد: اگر تشنه‌ات باشد چه می کنی؟ اجاق گاز برای چیست؟

آزمون کودکان ٤ و ٥/ ٤ ساله

  •  گفتن متضاد کلمات: آزمودنی باید با گفتن متضاد کلمات، جمله­ های زیر را که برایش خوانده می شود کامل کند: برادر پسر است، خواهر چه؟ روز هوا روشن است، شب چطور؟ پدر مرد است، مادر چه؟
  •  درک و فهم: آزمودنی باید بتواند به این سوال­ها پاسخ دهد: خانه برای چیست؟ کتاب برای چیست؟
  •  حافظه برای یادآوری جمله­ ها: جمله ­های زیر یکی پس از دیگری برایش خوانده می­ شود، آزمودنی باید پس از شنیدن هر جمله آن را به همان صورت بازگو کند: ما می­ خواهیم برویم برای مادر کمی شیرینی بخریم. نسرین دوست دارد بچه گربه­ها را در لانه غذا بدهد.
  •  درک زیبایی: سه کارت که روی هر کارت دو تصویر، یکی زیبا و دیگری زشت کشیده شده است، به آزمودنی نشان داده می­ شود. او باید در هر کارت تصویر زیباتر را نشان دهد.

آزمون کودکان ٥ ساله

  •  کامل کردن تصویر ناقص: تصویر یک آدمک به آزمودنی ارائه می­ شود. او باید حداقل دو قسمت آن را کامل کند.
  •  رسم یک مربع: آزمودنی باید از روی یک مربع شکلی تقریبا شبیه آن بکشد.
  •  تعریف اشیا: آزمودنی باید در برابر پرسش­ های زیر دو مورد از اشیا را با ذکر جنس، شکل یا مورد استفاده­ی آن­ها تعریف کند.

آزمون کودکان ٦ ساله

  •  خزانه لغات: فهرستی از لغات، یکی پس از دیگری برای آزمودنی خوانده می‌شود و او باید معنای هر لغت را بیان کند. نمونه­ ای از این کلمه­ ها عبارتند از: پرتغال، پاکت، نی، مژه، سوزش، غرش، سخنرانی و مهارت.
  •  بیان تفاوت­ها: از کودک خواسته می شود تفاوت بین اشیا را بگوید.
  •  مفهوم اعداد: ١٢ مکعب چوبی در اختیار آزمودنی گذاشته شده و از او خواسته می شود که 5 شماره خاص را از میان آن­ها جدا کند، او باید به چهار مورد پاسخ درست بدهد.

آزمون کودکان ٧ ساله

  •  مهمل ­یابی: تصاویری به آزمودنی نشان داده می­ شود و او باید اشتباه یا مهمل بودن آن را بیان کند.
  •  شباهت­ها : آزمودنی باید شباهت بین دو مورد از چهار مورد زیر را توضیح دهد: شباهت بین چوب و زغال سنگ، کشتی و اتومبیل، سیب و آلو، آهن و نقره.
  •  کشیدن از روی لوزی: آزمودنی باید از روی شکل لوزی که به او ارائه می­ شود، شکلی تقریبا مشابه آن را بکشد.

آزمون کودکان ٨ ساله

  •  حافظه برای داستان: داستانی برای کودک خوانده می­ شود. سپس چند سوال درباره داستان مطرح می­ گردد که باید به آن پاسخ بدهد.
  •  درک و فهم: آزمودنی باید به نمونه ­هایی از پرسش­ های زیر پاسخ بدهد: اگر در خیابان یک شهر کودک سه ساله­ای را که پدر و مادرش را گم کرده است، پیدا کنید چه کار خواهید کرد؟ اگر چیزی را که مال دیگری است بشکنید چه کار خواهید کرد؟
  •  مهمل­ یابی کلامی: مطالبی برای آزمودنی خوانده می­ شود و او باید بگوید چرا اشتباه یا احمقانه است.

آزمون کودکان ٩ ساله

  • حافظه­ طرح­ها: طرحی به مدت ١٠ ثانیه به آزمودنی ارائه می‌شود. سپس آن را از دید او پنهان می کنند. او باید شبیه آن را از حفظ بکشد.
  •  گفتن کلمه­ های هم­ قافیه: از آزمودنی خواسته می­ شود کلمه ­ای، هم­وزن یا هم‌قافیه­ کلمه­ دیگر را بگوید.
  •  تکرار 4 رقم از حفظ: چهار عدد یک رقمی مانند ٦، ٢، ٥ و ٨ به‌طور شمرده برای آزمودنی خوانده می­ شود، او سپس باید آن­ها را به همان ترتیب از حفظ بازگو کند.

 

آزمون کودکان ١٠ ساله

  •  معنی کردن کلمه­ های انتزاعی:  آزمودنی باید معنای کلمه­ هایی مانند افسوس، کنجکاوی، اندوه و تعجب را بیان کند.
  •  یافتن دلیل: از آزمودنی خواسته می­ شود که در مورد برخی مسائل دلیل بیاورد.

آزمون کودکان ١١ تا ١٤ ساله

  • حافظه برای تکرار ٥ رقم: سوال ٩ ساله ­ها.
  •  جمله­ سازی از کلمه ­های درهم­ ریخته: جمله­ای با کلمات درهم­ ریخته در اختیار آزمودنی قرار داده می­ شود. او باید جمله­ درست را با استفاده از کلمه­ ها بسازد.
  •  بیان شباهت سه چیز:  از آزمودنی خواسته می­ شود شباهت بین سه چیز را بیان کند.

روش اجرا و نمره­ گذاری آزمون

آزمایش­ کننده با توجه به سن، پایه­ تحصیلی، سوابق و رفتار آزمودنی در جلسه­ آزمایش، نقطه آغازی را برای شروع آزمایش و طرح سوال­ها در نظر می­ گیرد. در مورد کودکان عادی و کسانی که از نظر هوش طبیعی به نظر می‌رسند، بهتر است آزمایش را با آزمون کودکان یک سال کمتر از سن زمانی آزمودنی­ ها آغاز کرد. برای مثال، در مورد کودک عادی ٧ ساله می توان آزمایش را با سوال­ های آزمون کودکان ٦ ساله شروع کرد. اگر هنگام آزمایش معلوم شد که نقطه­ آغاز برای شروع آزمون بالاتر از سطح مناسب انتخاب شده است، آزمایش ­کننده بلافاصله باید به سوال­ های سنین پایین­ تر برگردد. در هر حال، نقطه­ آغاز طرح سوال­ ها همواره باید از سنی شروع شود که آزمودنی با صرف حداقل کوشش بتواند به پرسش ­ها پاسخ دهد. پرسیدن سوال­ ها تا آنجا ادامه می­ یابد که آزمودنی به هیچ یک از سوال­های یک سن نتواند پاسخ درست بدهد. در پایان آزمایش، سن عقلی آزمودنی با در نظر گرفتن سن نقطه­ آغاز و جمع امتیاز­هایی که به دست آورده است، محاسبه می­ شود. با مراجعه به جدول هنجار آزمون می­ توان هوشبهر افراد را تعیین کرد. در جدول هنجاری سن عقلی برحسب سال و ماه و ردیف افقی بالای جدول و سن زمانی برحسب سال و ماه در ستون عمودی سمت چپ جدول نشان داده شده است. از محل تقاطع سن عقلی و سن زمانی، هوشبهر انحرافی را می­ توان در جدول یافت. باید دانست سن زمانی افراد بزرگسال (بالاتر از ١٨ سال) در هر سنی که باشند ١٨ سال در نظر گرفته می­ شود.


بر گرفته از وبلاگ : روانزاد

 

 

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
پست الکترونیکی :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد