یاس من
یاس من

یاس من

توصیه های خانم محمودی

الف . امروز تلفنی با خانم محمودی صحبت کردم. ازم پرسید : برنامه ی اردی بهشت امروز رو دیدی؟ متاسفانه ندیده بودم. اونم برام تعریف کرد که امروز برنامه در مورد خلاقیت و هنر بوده و قسمتی اش که در مورد بچه ها بود رو برام گفت که اینجا می نویسم :

کارشناسان برنامه  4 گروه کار رو برای بچه های زیر 7 سال توصیه کرده بودن و عقیده داشتن هنر و خلاقیت را میشه با تکرار و تمرین بدست آورد و این که حتما یه نفر مادرزادی با استعداد و هنرمند به دنیا بیاد رو باور نداشتند!

1. نقاشی کردن

 بچه ها حتما در این سنین نقاشی کنن. خط خطی کردن اونا برای ما معنایی نداره ولی همین خط خطی ها عالم و دنیای اونا رو نشون می ده که خیلی با اهمیته. بذارید بچه هاتون هر روز نقاشی کنن. ایده بهشون ندین . بذارید هر جوری که می بینه نقاشی بکشه. هر طور که دلش می خواد بکشه ، تا قوه خلاقیتش رشد کنه. هر چی دوست داره و هر رنگی که دوست داره . بهشون گیر ندین که از خط  بیرون نزنه. واسه بچه های زیر هفت سال آموزش نداریم که مثلا خونه رو شیرونی مثل مثلث بکشه. باید خودش خلق کنه.

2. بریدن

به بچه ها اجازه بدین با قیچی کار کنن. کاغذ ببرن. با سفال مثلا ظرف بسازن . با خونه سازی هاشون برج بسازن و بعد کارشون رو خراب کنن. کاردستی شون رو مچاله کنن. ظرف سفالی شون رو بشکنن. چون همه این کارا بهشون حس جرات مندی می ده. اجازه بدین کارشونو خراب کنن . دعوا شون نکنید. بچه نباید بترسه که مثلا  برجی رو که ساخته خراب کنه باید احساس جرات کنه و این کار رو انجام بده.

3.ذهن سه بعدی

در مورد این گزینه توضیح کمی دادن و فقط به استفاده از اوریگامی اکتفا کردن، که خانم محمودی به این قسمت پازلهای سه بعدی رو هم اضافه کرد ، برای پرورش هوش فضایی کودک.

4.نوشتن

برای بچه های پیش دبستانی و اول دبستان که شروع به نوشتن می کنن توجه کنید که خوب و قشنگ بنویسن. و توصیه کردن از همون اول که کودک می خواد مداد در دست بگیره روش درست گرفتن قلم رو بهش یاد بدین. بهترین مداد یا قلم برای نوشتن اونهایی هستن که حالت مثلثی دارن مثل هرم که کمترین فشار رو به دست وارد میکنه. اگه فرزندتون نوک مداد رو با فشار رو کاغذ می کشه یعنی به دستش فشار وارد می کنه ، براش مدادهایی با نوک کمرنگ تر تهیه کنید و اگه نوک مداد رو زیاد فشار نمیده مدادهایی براش بگیرید که نوک قلمش کلفته و با کوچکترین فشاری از خودش اثر به جا میذاره.


کلا هفت سال اول زندگی دوره ی بسیار مهمیه و هر چیزی که شما در طول این مدت به فرزند یا فرزندانتون یاد می دید ماندگاره و به تعبیر کارشناس برنامه نقش بر حجر زدنه . مثالشون هم این بوده که شما شعر های دوران کودکیتون یادتونه ولی چقدر از شعرهای دوران دبیرستانتونو به یاد میارید؟


و برای هفت سال دوم یعنی تا 14 سالگی روی تثبیت کار می کنیم . تثبیت آموزشهایی که توی هفت سال نخست زندگی اش داشته و یاد گرفته که اونهم با تکرار میسر می شه.


خلاصه اینکه خانم محمودی بعد از گفتن این حرفها بهم گفت که تو مادر خوشبختی هستی که بچه هات زیر هفت سالن و اینا رو هم می دونی و می تونی اجرا کنی.


ب . خانم محمودی قبلا یه توصیه دیگه هم بهم کرده بود اونم اینکه توی یه دفترچه خاطراتت رو از بچه هات یادداشت کن که یادت نره تا بعدا واسه بچه هات تعریف کنی و حرفی واسه گفتن داشته باشی. و گفت که مطمئن باش بچه ها خیلی استقبال خواهند کرد چون دوست دارن از بچگی هاشون بشنون.

و اینو هم گفت که تو این شانس رو داری که از الان که بچه هات کوچیکن شروع کنی و بنویسی .


نظرات 1 + ارسال نظر
هلیا یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 08:30 ق.ظ http://www.mainlink2.blogsky.com

منم آدم خوشبختی ام که دوست خوبم انقدر موارد مفید برام اینجا مینویسه.....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد